12. Sınıf Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Erkad Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 108-109-110 Cevapları


12. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 108-109-110 Cevapları Erkad Yayıncılık

12. Sınıf Erkad Yayıncılık Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 108, 109, 110 4. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevaplarını Yazımızın Devamından Okuyabilirsiniz.

4. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim

A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.

1. Güncel dinî meselelerin çözümü için öne sürülen ilke ve yöntemler nelerdir?
Cevap : Güncel dinî meselelerin çözümü için öne sürülen ilke ve yöntemler çeşitlilik gösterebilir. Bunlar arasında, dinî metinlerin yeniden yorumlanması, çağın ihtiyaçlarına uygun hükümlerin çıkarılması, dinî otoritelerin danışmanlık ve fetva verme süreçlerinin güncellenmesi, diyalog ve etkileşim yoluyla farklı görüşlerin bir araya getirilmesi ve toplumsal uzlaşma sağlanması gibi yaklaşımlar bulunabilir.

2. İslam dininin fakirliğin çözümü için ortaya koyduğu ilkeler nelerdir?
Cevap
: İslam dininin fakirliğin çözümü için ortaya koyduğu ilkeler arasında zekât, sadaka, infak ve dayanışma gibi kavramlar önemli rol oynar. Müslümanlar, maddi varlıklarını paylaşarak fakirlerin ve ihtiyaç sahiplerinin desteklenmesini teşvik ederler. Adaletli bir zenginlik dağılımı ve sosyal yardımlaşma sistemleri, İslam’ın fakirlikle mücadelede önerdiği ilkeler arasında yer alır.

3. Genetiği ve öz niteliği değiştirilmiş gıdalarla ilgili İslam âlimlerinin genel yaklaşımı nasıldır?
Cevap
: Genetiği ve öz niteliği değiştirilmiş gıdalarla ilgili İslam âlimlerinin genel yaklaşımı, bazı âlimler tarafından bu tür gıdaların haram veya sakıncalı olduğu yönünde olmuştur. Bu âlimler, genetik modifikasyonun doğal sınırları aşması, sağlık riskleri taşıması ve doğal düzeni bozması gibi gerekçelerle genetik modifikasyonlu gıdaların tüketimine karşı çıkmışlardır. Bu bakış açısına göre, İslam âlimleri, doğal ve sağlıklı gıdaların tercih edilmesini ve genetik modifikasyonun sınırlı kullanımını teşvik etmişlerdir.

4. İslam âlimlerinin haram maddelerle tedavi konusundaki yaklaşımını açıklayınız.
Cevap
: İslam âlimlerinin çoğunluğu, hayati bir tehlike veya ciddi bir sağlık sorunu söz konusu olduğunda, haram maddelerin tıbbi amaçlar için kullanılmasının kabul edilebilir olduğunu ifade eder. Ancak, bu tür bir kullanımın, diğer halal (helal) ve etkili tedavi seçeneklerinin bulunmadığı durumlarla sınırlı olması gerektiği vurgulanır.

5. Yiyecek ve içecekler konusunu “Eşyada asıl olan ibahadır.” ilkesi kapsamında değerlendiriniz.
Cevap
: “Eşyada asıl olan ibahadır” ilkesi, İslam hukukunda yiyecek ve içeceklerin ve diğer maddelerin temelde helal olduğunu ve yasaklanmadıkça helal sayılacağını belirtir. Bu ilkeye göre, bir yiyecek veya içecek, İslamî kaynaklarda açıkça haram kılınmadığı sürece helal olarak kabul edilir. Bu ilke, müminlere günlük yaşamlarında geniş bir özgürlük ve esneklik sağlar.

B. Aşağıda verilen bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.

1. (Y) Güncel dinî meselelerin çözümü için getirilen öneriler İslam âlimlerinin üzerinde icma ettiği temel esas ve hükümlere ters düşebilir.
2. (Y) İslam âlimleri yakınlarının rızası alınarak ölüler üzerinde otopsi yapılmasının caiz olmayacağına fetva vermişlerdir.
3. (D) Dürüst olmak, adil olmak, hakka riayet etmek, kanaatkârlık, israf etmemek, cömertlik, ölçülü olmak İslam’ın ekonomik hayatla ilgili ahlaki ölçülerindendir.
4. (D) İslam’ın ortaya koyduğu çözümlerin temel amacı, insanların can, mal, nesil, akıl ve din emniyetini güvence altına almak için olmalıdır.
5. (D) Fıkıh bilginlerinin büyük çoğunluğuna göre, eşyada asıl olan ibahadır.

C. Aşağıdaki boşlukları verilen sözcüklerden uygun olanlarıyla doldurunuz.

1. İcma Hz. Peygamberin (s.a.v.) vefatından sonraki dönemlerde fıkıh âlimlerinin Kur’an-ı Kerim ve sünnetten hareketle bir konuda görüş birliğine varmalarıdır.
2. Mübah haram veya mekruh olmayan, yapılması dinen yasaklanmamış, Allah (c.c.) katında yapılıp yapılmaması eşit olan davranışlardır.
3. Kanaatkârlık dinimizin iktisadi hayatla ilgili koyduğu ahlaki ölçülerden biridir.
4. Helal dinî bakımdan kullanılmasına, yapılmasına, söylenmesine, yenilip içilmesine izin verilen şeydir.
5. İslam âlimlerinin üzerinde icma ettiği kesin emir ve yasaklara zarûrât-ı diniye denir.

Ç- Aşağıdaki soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.

De ki; bana vahyolunanda ölmüş hayvan (meyte), akıtılmış kan, domuz eti -ki pisliğin kendisidir- ya da günah işlenerek Allah’tan başkası adına kesilmiş hayvandan başka, yiyecek kimseye haram kılınmış bir şey bulamıyorum…” (En’âm suresi, 145. ayet.)

1. Aşağıdakilerden hangisi bu ayette haram kılınan şeylerden biri değildir?

A) Doğada ölü olarak bulunan hayvanın etleri
B) Canlıların akıtılmış kanları
C) Yenmesinde dinî sakınca olmayan hayvanlar
D) Besi hayvanı da olsa domuz etleri
E) Allah’ın (c.c.) adı anılmadan kesilen hayvanlar
Cevap : C

2.
I. Organ nakleden kişinin buna izin vermesi
II. Tedavisi yapılacak hastanın bu nakle razı olması
III. Alınacak organ karşılığında ücret alınması
Bu bilgilerden hangileri organ naklinin caiz olmasının şadlarındandır?

A) Yalnız I B) I ve II C) I ve III D) II ve III E) I, II ve III
Cevap : B

3. Herhangi bir gıda maddesinin dinî hükmü konusunda şüpheye düşüldüğünde, ilke veya ayrıntı düzeyinde yasaklayıcı bir delil bulunmadığı sürece onun heiai olduğu kabul edilecektir. Bu ilkenin İslam hukukundaki karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Haram B) Helal C) İbaha D) Mekruh E) Müstehap
Cevap : C

4.
I. Çözüm önerileri Allah’ın (c.c.) koyduğu dengeye aykırı olmamalıdır.
II. Zarûrât-ı diniye adı verilen kesin emir ve yasaklara aykırı olmamalıdır.
III. Sorunların çözümünde, farklı uzmanlık alanlarına başvurulmalıdır.
Numaralanmış ilkelerden hangileri güncel dinî meselelerin çözümünde dikkate alınması gereken ilkelerdendir?

A) I B) II C) III D) I ve II E) I, II ve III
Cevap : E

5. İslam âlimleri, açlık ve susuzluk gibi hastalığı da haramı mübah kılan bir zaruret saymışlar, bu nedenle haram maddelerle tedaviyi caiz görmüşlerdir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi bu zaruretlerden biri değildir?

A) Hastalığın başka tedavisinin olmaması
B) Alternatif tedavi masrafını karşılayacak maddi gücün olmaması
C) Bulunan diğer çözümlerin verimli ve sağlıklı olmaması
D) Zaruretin ne zaman ortadan kalkacağının belli olmaması
E) Haram madde ile yapılmayan tedavinin daha uzun sürmesi
Cevap : D

6. Aşağıdaki ayetlerin hangisinin konusu diğerlerinden farklıdır?

A) “Onlar gaybe inanırlar, namazı dosdoğru kılarlar, kendilerine rızık olarak verdiğimizden de Allah yolunda harcarlar.”(Bakara suresi, 3. ayet)
B) “Temiz şeylerden yiyiniz ve iyi ameller işleyiniz.” (Mü’minun suresi 51. ayet)
C) “…Verdiğimiz rızıkların iyi ve güzel olanlarından yiyin…” (Bakara suresi 57. ayet)
D) “De ki: “Allah’ın kulları için yarattığı süsü, temiz ve iyi rızıkları kim haram kıldı?…” (A’râf suresi, 32. ayet)
E) “(Allah) size, sadece ölü hayvanı, kanı, domuz etini ve Allah’tan başkası adına kesilen hayvanı haram kıldı…” (Nahl suresi, 115. ayet)
Cevap : A



Yorum yapın